De eerste jaren van ons thuisonderwijs heb ik ontelbaar veel planningen gemaakt, die evenveel keer in het water vielen.
Ik hou van de vrijheid van thuisonderwijs – zelf bepalen wat wanneer geleerd wordt. Maar die vrijheid vraagt ook structuur. En dat vond ik lang niet evident. Tot ik een (blad)gouden oplossing ontdekte.
In deze nieuwsbrief vertel ik je hoe ik het eerst deed, en waarom dat niet werkte. En wat ik dan nu doe om ontspannen en flexibel thuisonderwijs te geven. Het is hier elke dag een feest, joh. Nee, dat is niet waar. Maar het is wél een hele verbetering.
Jarenlang heb ik gepland alsof mijn leven ervan af hing.
En ik heb voor planningen maken blijkbaar een lange leercurve, want ik pakte het steeds op dezelfde manier aan: ik maakte vlijtig een lijstje van de verschillende vakken en bedacht hoe vaak we elk vak wekelijks zouden doen. En dan verdeelde ik alles netjes over de vijf schooldagen. Waterdicht systeem, toch?
Euh, nee.
Want dan had ik bijvoorbeeld elke vrijdag een muzische activiteit gepland, en dan deden we een uitstap op vrijdag, waren ze een keertje ziek op vrijdag, kregen we eens onverwacht bezoek, en hadden ze ook eens een enorme baaldag waarop ik niets van hen gedaan kreeg. Op vrijdag, ja.
Resultaat? Niks geen muzische vorming die maand. Want ze deden dat ook niet uit zichzelf, nee. Oh, en ook een gefrustreerde moeder. Die voor de maand erna een nieuwe planning maakte en muzische vorming op een andere dag plande.

Ik sukkelde jaren wat aan met dat plannen. Tot ik op een dag besloot dat het genoeg was geweest, en het radicaal anders aanpakte: met een roterende vierdagenplanning.
Klinkt slim, en dat is het ook, al zeg ik het zelf. Lees maar:
In de roterende vierdagenplanning voorzie je vier dagen om alle vakken te doen. Hieronder een concreet voorbeeld:
– dag 1: wiskunde, taal, spelling, wereldoriëntatie
– dag 2: wiskunde, taal, wereldoriëntatie
– dag 3: wiskunde, taal, spelling, muzische vorming
– dag 4: vakoverschrijdend project
Een willekeurige twee weken konden er dan zo uitzien:
week 1: ma=dag 1, di=dag 2, wo=uitstap, do=dag 3, vrij=ziek
week 2: ma=dag 4, di=dag 1, wo=dag 2, do=dag 3, vrij=speeldate
Op die manier komen alle vakken evenwichtig aan bod, wat er ook op je pad komt. En het zorgt ook voor een pak meer flexibiliteit.
Wij zijn er echt heel blij mee.
Is het eens een dagje heel mooi weer? Dan gaan we fijn naar het park, of misschien zelfs naar zee.
Heeft opa zijn enkel gebroken? Dan gaan we hem toch meteen bezoeken zodra dat mag.
Sta ik op het punt om mijn regels te krijgen? Dan kijken de koters een documentaire, en draag ik hen op mij met rust te laten, verdekke.
Oh, en ik moet ook niet meer stilletjes in mezelf vloeken als er voor de tweede keer die maand op vrijdag overwacht bezoek voor de deur staat.
Want de roterende vierdagenplanning vangt zulke zaken op.
En er blijft echt nog meer dan genoeg tijd over om te leren wat geleerd moet worden. Zonder rigide planning die weinig ruimte laat voor onverwachte dingen.
Voilà, dat was het voor deze keer.
Even nieuwsgierig: werk jij op een totaal andere manier waar je ook heel tevreden over bent? Of sukkel je nog, net als ik vroeger?
Laat het me weten – ik ben benieuwd!
Fijne dag nog!
Elke
Moeder aan de haard
